På valg til Europarlamentet fra Gentofte

Af Louisa Schønnemann Bøttkjær!

51 år, Cand.Jur., boghandler.

Da jeg for nogle år siden sprang fra en karriere i Centraladministrationen til at blive selvstændig og eje, og drive, en lille (forbavsede velbesøgt) boghandel på Ordrupvej i Charlottenlund – så foretog jeg et bevidst valg baseret på mine værdier og det liv jeg gerne vil leve.

Det var ikke nemt og det havde en pris.

Men det var det værd.

Sådan kan man også sige om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde.

Det er ikke nemt og det har en pris.

Men det er det værd.

Hvad vil jeg?

I Europa definerer vi os hver især som europæere udover vores statslige tilhørsforhold og identitet.

Det gør vi fordi vi deler værdier og historie. Det er ikke ligegyldigt.

Med mig som kandidat får I ikke en kampagne baseret på populistiske one-linere eller symbolpolitiske udsagn.

Det er ikke sikkert jeg dokumenterer al min færden på Instagram og/eller Facebook, eller slynger nemme løsninger ud.

Til gengæld får I med mig en kandidat, der sætter flid, ansvarlighed og empati i højsædet. Og en kandidat, der som tidligere kontor- og personalechef i Centraladministrationen har været vant til overenskomstforhandlinger med alt hvad det indebærer af mod, ærlighed og retfærdighedssans, og som qua mit arbejde i Kommunalbestyrelsen i Gentofte har erfaring med, og indsigt i, politiske processer.

“Hvad skal vi med det?” – kan I som vælgere med rette fremføre…

De grundliggende værdier!

Jeg tror helt grundlæggende, at det er vigtigt at man deltager aktivt i det hverv man er blevet givet, at man sætter sig ordentligt ind i tingene før man udtaler sig, at man tager ansvar for det man siger og gør – og ikke mindst, at man har evnen til at sætte sig i sin næstes sted.

Vi har brug for det europæiske samarbejde for at skabe nogle stabile ydre grænser – mod en usikker verden, som gerne banker på for at få adgang til de værdier vi har opbygget i Europa – ved, ja netop, flid, ansvarlighed og empati.

Men vi har også brug for et godt og effektivt europæisk samarbejde mellem staterne, fordi “fjenden” (eller “banditten i habitten”) i dag ofte kan være et stor, multinational virksomhed, som bruger de informationer de har om os kommercielt uden vi kan blande os, som måske  ikke betaler sin skat i en given stat – eller nogen steder for den sags skyld. Vi beskytter os bedst mod grænseoverskridende, uetisk, kommerciel angribelig adfærd ved at samarbejde i Europa. På den måde kan vi i fællesskab sikre vores nationalstater mod den udhuling af velfærd og tryghed, som den slags adfærd kan indebære.

Vores velfærd i Danmark er betinget af, at vi fortsat kan skabe arbejdspladser og udvikling som land, og for det enkelte menneske. Vi kan ikke alene i Danmark løfte denne opgave – der er brug for et frit marked og en arbejdsstyrke, der bevæger sig ubesværet ind og ud af Danmark. Det er derfor helt afgørende, at vi samarbejder i Europa for at skabe et smidigt arbejdsmarked, og sikrer fri bevægelighed af varer og tjenesteydelser.

Hvad sker der i parlamentet?

Den gruppe i Europaparlamentet som et konservativt medlem skal være en del af, den såkaldte EPP-gruppe, har medlemmer fra lande, der ikke helt deler Danmarks syn på demokratiske rettigheder og et samfund baseret på disse. Det er vigtigt, at vi som konservative er repræsenteret i Europaparlamentet, så vi kan imødegå den populistiske tendens, der i øjeblikket skyller indover Europa – og som desværre også fornemmes fra vores gode gamle allierede over Atlanten. Det betyder ikke, at man ikke skal lytte til de frustrerede røster (empati) eller forsøge at forstå hvad der driver dem – men det betyder også, at vi skal bidrage til at holde fast i nogle helt grundlæggende værdier om fred, frihed og individets rettigheder. Og også minde om historien – som nogle synes at have glemt.

Som konservative ser vi ikke et modsætningsforhold mellem den enkeltes frihed og et fællesskab. Vi forstår også, at omsorg og socialt ansvar følger med muligheder og rettigheder. Ret og pligt – og det skal vi også kæmpe for i det europæiske fællesskab. Jeg er i hvert fald klar til dette og jeg ser frem til at møde vælgerne og borgerne i Gentofte og omegn op til EP-valget den 26. maj.

Husk, at jeres stemme er meget vigtig – fordi vi skal bare have det konservative mandat!

Følg Louisa på facebook her!